PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI ERA DIGITALISASI 5.0: MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Saryono Saryono STKIP Kusumanegara

DOI:

https://doi.org/10.69914/educatus.v2i2.13

Keywords:

Character, Civic Education, Elementary Schools

Abstract

Civic education is highly crucial in elementary schools because technology has entered the era of 5.0 digitalization, demanding that the younger generation possess a profound understanding of civic values and the ability to adapt to rapid global changes. This article aims to investigate the importance of civic education for elementary school students. The methodology employed in this article involves the use of literature review, encompassing data collection from various literary sources, reading, note-taking, and processing relevant references related to the issues under study. The research findings indicate that civic education in elementary schools prepares students to become good citizens, possessing strong character, tolerance, and critical thinking skills, thereby enabling them to actively contribute to building an inclusive and dynamic society. This implies that education significantly contributes to shaping citizens with high morality, strong character, and the ability to compete globally in today's complex contemporary era.

References

Aisy, D. R., & Santoso, G. (2022). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Jiwa Kebangsaan Bagi Generasi Muda Milenial. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 164-172. https://doi.org/10.9000/jpt.v1i3.421

Alhudawi, U., Yanti, I. E., & Wibawa, S. (2023). Integrasi Pembelajaran PPKn Dengan Upaya Peningkatan Soft Skill Siswa. Jurnal Serunai Pancasila dan Kewarganegaraan, 12(2).

Asril, A., Jaenam, J., Syahrizal, S., Armalena, A., & Yuherman, Y. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1300-1309. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25109

Ayundasari, F., Warsah, I., & Ratnawati, R. (2021). Konsep Pendidikan Islam Menurut KH Ahmad Dahlan dan Implementasinya di SMP Muhammadiyah 2 Curup (Doctoral dissertation, IAIN Curup).

Dhamayanti, P. V. (2022). Systematic literature review: Pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 3(2), 209-219. https://doi.org/10.5281/zenodo.7026884

Fitri, S. F. N., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya pendidikan kewarganegaraan di era globalisasi dalam mencegah degradasi moral. Ensiklopedia of Journal, 3(3), 96-102. https://doi.org/10.33559/eoj.v3i3.724

Gawise, G., Jamin, M. V., & Azizah, F. N. (2022). Peranan Media Pembelajaran dalam Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3575-3581. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2669

Ginanjar, D., & Purnama, W. W. (2023). Optimizing Legal Strategies: Combating Corruption through Anti-Corruption Education in Universities. Veteran Law Review, 6(2), 122-132. https://doi.org/10.35586/velrev.v6i2.6477

Gusli, S. (2024). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Negeri 2 Badiaa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 21455-21463.

Haris, H. (2020). Implementasi program penguatan pendidikan karakter di sekolah. Phinisi Integration Review, 3(2), 305-325.

Hariyanto, H. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Pembangunan Karakter Bangsa. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 95-100. https://doi.org/10.51878/learning.v1i1.205

Hibatullah, F. A. (2022). Pengaruh globalisasi terhadap pembangunan karakter generasi muda bangsa indonesia. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.24815/pear.v10i1.24283

Hidayah, E. N. (2021). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Memperkukuh Nasionalisme untuk Kemajuan Indonesia. WASPADA (Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan), 9(02), 37-45. https://doi.org/10.61689/waspada.v9i02.273

Nanggala, A. (2020). Pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197-210. https://doi.org/10.36787/jsi.v3i2.354

Nurgiansah, T. H. (2021). Pelatihan penelitian tindakan kelas bagi guru pendidikan kewarganegaraan di sekolah menengah atas se-kabupaten bantul. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 28-33. https://doi.org/10.31949/jb.v2i1.566

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Bmj, 372. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Permana, S., & Setiawan, M. (2022). Pendidikan Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Akhlak dalam Mewujudkan Negara yang Berketuhanan Yang Maha Esa. Jurnal Soshum Insentif, 5(2), 62-82. https://doi.org/10.36787/jsi.v5i2.767

Pramono, D. (2023). Internalisasi Pendidikan Karakter Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Di SMAN 11 Semarang. Journal of Education Research, 4(3), 1299-1316. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.344

Purnama, W. W. (2022). Regulasi Mata Uang Kripto di Indonesia: Pandangan Regulator dan Implikasi Hukum bagi Ekonomi Masyarakat. JURNAL PENELITIAN SERAMBI HUKUM, 15(02), 96-101. https://doi.org/10.59582/sh.v15i02.922

Purnama, W. W. (2023). Tantangan Perlindungan Dana Nasabah pada Layanan Equity Crowdfunding di Era Industri 4.0: Analisis Peraturan OJK. DOKTRINA: JOURNAL OF LAW, 6(2), 174-183.

Rosida, R. (2023). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Menengah Pertama Negeri 8 Palopo (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo).

Saputra, H. N., Abdulkarim, A., & Fitriasari, S. (2024). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Abad ke-21 di SMP Daarut Tauhiid Boarding School. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 2(02), 86–96. https://doi.org/10.58812/spp.v2i02.309

Uraiqit, M. A. (2024). Implementasi Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan untuk Membentuk Karakter Islami di Kelas IX SMP Darunnajah 2 Cipining. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(5), 1565-1572. Retrieved from https://www.bajangjournal.com/index.php/JCI/article/view/7250

Utaminingsih, E. S., & Puspita, M. A. (2023). Emotional Intelligence and Its Important Role. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2003–2011. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i4.1689

Widiyanto, D. (2017). Pembelajaran toleransi dan keragaman dalam pendidikan pancasila dan kewarganegaraan di sekolah dasar. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III p-ISSN, 2598, 5973.

Wulandari, Z. R., Azzahra, N., Wulandari, P., & Santoso, G. (2023). Memperkuat Jiwa Kewarganegaraan di Era Digital dengan Pendidikan Kewarganegaraan yang Komprehensif. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 415-424. https://doi.org/10.9000/jpt.v2i2.354

Zamroni, A. D. K., Zakiah, L., Amelia, C. R., Shaliha, H. A., & Jaya, I. (2024). Analisis Pengaruh Implementasi Pendidikan Multikultural Terhadap Sikap Toleransi Keberagaman Siswa Sekolah Dasar Inklusi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1112-1119. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2247

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Saryono, S. (2024). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI ERA DIGITALISASI 5.0: MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR. Educatus, 2(2), 16–21. https://doi.org/10.69914/educatus.v2i2.13