KONSEP DESA DAUR ULANG SEBAGAI INISIASI MENCIPTAKAN KEWARGANEGARAAN EKOLOGI DIGITAL DI KABUPATEN JEMBER
DOI:
https://doi.org/10.69914/educatus.v3i1.20Keywords:
Citizenship, Digital Ecology, Recycling, Village ConceptAbstract
This study examines the role of Kampoeng Recycle in fostering ecological citizenship in the digital era. Addressing the environmental challenges posed by digitalization, such as increased consumerism and electronic waste, this initiative integrates community-based waste management with digital tools to enhance public participation. The research employs a qualitative approach through literature studies, analyzing the strategies of Kampoeng Recycle, including eco-structures, eco-literacy, and eco-preneurship. Key findings highlight the involvement of youth, the use of social media for networking, and the dissemination of ideas through digital platforms as pivotal in creating sustainable environments. The study concludes that Kampoeng Recycle significantly contributes to raising ecological awareness, though further research is needed to expand its application to broader communities.
References
Arini, F. (2024). MENDORONG KOLABORASI ANTARA SEKTOR SWASTA, PEMERINTAH, DAN MASYARAKAT MELALUI CROWDFUNDING UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN. Educatus, 2(1), 1-6. https://doi.org/10.69914/educatus.v2i1.9
Dewi, N. M. N. B. S. (2022). Studi literatur penggunaan sampah plastik menjadi produk kreatif. Jurnal Sosial Sains & Teknologi, 2(1), 175–182.
Dobson, A. (2006). Ecological citizenship: A defence. Environmental politics, 15(03), 447-451. https://doi.org/10.1080/09644010600627766
Gusmadi, S., & Samsuri, S. (2020). Gerakan kewarganegaraan ekologis sebagai upaya pembentukan karakter peduli lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 381-391. https://doi.org/10.17977/um019v4i2p381-391
Jannah, R. (2018). Menciptakan Kewarganegaraan Ekologis di Era Digital melalui Kampoeng Recycle Jember. Journal of Urban Sociology, 1(2), 14. https://doi.org/10.30742/jus.v1i2.567
Jusmin, Simatupang, E., Paramita, R. A., & Lestari. (2023). Manajemen Bank Sampah Sebagai Upaya untuk Memperkuat Karakter Civic Ekologis dan Peduli Lingkungan. Jurnal Citizen Education, 5(1).
Kumai, Y. (2023). The Acts of Citizenship to Defend Trenggalek Civilians’ Ecological Rights: AN Ideological, Environmental, and Theological Analysis. Jurnal HAM, 14, 267.
Kurniasari, H., & Suwanda, I. M. (2022). Kelestarian Lingkungan Hutan Berbasis Ecological Citizenship Di Desa Sumberjo Kecamatan Widang Kabupaten Tuban. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(1), 79–98.
Kurniawan, D., Oktaviani, R., Firdausyi, M. F., Ginanjar, H., & Suswandy, S. (2024). KEARIFAN LOKAL DALAM STRUKTUR SOSIAL MASYARAKAT KAMPUNG NAGA: IMPLIKASI BAGI PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. Educatus, 2(3), 1-7. https://doi.org/10.69914/educatus.v2i3.17
Mardiyah, S., Wahidin, D., Kaelan, K., & Armawi, A. (2021). Strategi Transformasi Sosial Komunitas Prenjak Tapak dalam Penguatan Ecological Citizenship Terhadap Ketahanan Lingkungan Daerah Kota Semarang. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 168–186. https://doi.org/10.22146/jkn.68756
Mariyani, M. (2017). Strategi pembentukan kewarganegaraan ekologis. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III. Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, 9, 17-22
Nugroho, D. A. (2017). Penguatan Ecological Citizenship melalui penerapan Pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan berbasis masyarakat. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III p-ISSN, 2598, 5973. https://core.ac.uk/download/pdf/154347483.pdf
Nurdiansyah, E., & Komalasari, K. (2023). Membentuk Kewarganegaraan Ekologis melalui Pendidikan Lingkungan berbasis Kegiatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Lingkungan Dan Pembangunan, 24(01), 42–49. https://doi.org/10.21009/plpb.v24i01.31844
Putri, M. F. J. L. (2023). STRATEGI ADAPTIF DAN INKLUSIF DALAM MEMBANGUN SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL YANG BERKELANJUTAN. Educatus, 1(3), 08-17. https://doi.org/10.69914/educatus.v1i3.35
Rachmat, R. M., Sarkhosyi, M., Sidik, R., Hakim, H. A., Hamdi, A., & Subkhan, M. (2024). IMPLEMENTASI TEKNOLOGI DALAM MENGELOLA PERUBAHAN PENDIDIKAN: DAMPAKNYA TERHADAP EFEKTIVITAS SEKOLAH. Educatus, 2(3), 31-37. https://doi.org/10.69914/educatus.v2i3.24
Sabrina, A., Ridwan, I. R., & Susilawati, S. (2021). Analisis Penggunaan Media Audio Visual Pada Studi Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk Meningkatkan Hasil Studi Siswa Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Didaktika, 1(2), 274–282. https://doi.org/10.17509/didaktika.v1i2.34473
Spannring, R. (2019). Ecological citizenship education and the consumption of animal subjectivity. Education Sciences, 9(1), 41.
Sundari, L. (2024). Pengembangan pendidikan karakter: Membangun kepribadian unggul melalui pembelajaran. Educatus, 2(1), 13-18. https://doi.org/10.69914/educatus.v2i1.11
Usmi, R., & Murdiono, M. (2021). Ecological citizenship in the textbook of Pancasila and Civic Education subjects at secondary level school. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 18(2), 242-256. https://doi.org/10.21831/jc.v18i2.38885
Widiyastuti, N. E., Sanulita, H., Waty, E., Qani’ah, B., Purnama, W. W., Tawil, M. R., ... & Rumata, N. A. (2023). Inovasi & Pengembangan Karya Tulis Ilmiah: Panduan Lengkap Untuk Penelitian dan Mahasiswa. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educatus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










